Weleda Benelux maakt gebruik van cookies. Dit doen we om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren. We gaan echter zorgvuldig om met alle informatie en respecteren hierbij steeds je privacy. Meer informatie over ons privacy-beleid lees je in de Algemene voorwaarden.

 


Weleda AG

Platinastraat 161
Postbus 733
2700AS Zoetermeer 
Nederland
KvK nummer: 27013770


Haaruitval

We verliezen gemiddeld 50 tot 100 haren per dag. Geen reden tot paniek, dat is volkomen normaal. Maar veel mannen en zeker ook vrouwen hebben overmatig haaruitval. Waarom valt haar uit? En wat kun je doen tegen haaruitval?

Wat zijn de oorzaken van haaruitval?

Overmatig haarverlies is vervelend! Je vindt haren in het doucheputje, in je kam of borstel, maar ook op je kleren en de grond. Je haar wordt dunner en voelt slap aan. In sommige gevallen is er een duidelijke oorzaak, maar het kan ook gaan om een combinatie van verschillende factoren.

Mogelijke oorzaken van haaruitval zijn:

 

  • hormonen (vb. tijdens de zwangerschap)
  • een schimmelinfectie van de hoofdhuid
  • erfelijke aanleg
  • stress
  • ziekte
  • roken
  • vermoeidheid
  • het gebruik van bepaalde medicijnen

 

Na het veertigste levensjaar wordt het haar van mannen en vrouwen sowieso dunner. Het haar van vrouwen wordt dan aan de bovenkant dunner, terwijl mannen vaak een kale kruin of inhammen krijgen. 

Wat te doen tegen haaruitval?

In het algemeen geldt: hoe voorzichtiger je met je haar omgaat, hoe gezonder (en dus mooier!) het blijft. Ontdek hier onze 8 tips tegen haaruitval.

 

  1. Gebruik een aangepaste, milde, bij voorkeur natuurlijke shampoo. Kies bij voorkeur voor een natuurlijke variant zonder SLS en SLES (synthetische stoffen) of siliconen. Deze synthetische stoffen zullen haar en hoofdhuid eerder belasten dan verzorgen.
  2. Was je haren zorgvuldig en met lauwwarm water. Spoel na met koud water om de haarschubben te laten sluiten. Spoel de shampoo goed uit: blijven er zeepresten over, dan kan de hoofdhuid geïrriteerd raken. Probeer je haar ook niet elke dag te wassen, zodat de hoofdhuid weer zijn natuurlijke balans kan vinden. Klaar met wassen? Dep je haren voorzichtig droog met een handdoek.
  3. Was je haar zeker niet dagelijks. Twee tot driemaal per week is ruim voldoende. Hoe vaker je je haar (en hoofdhuid) wast, hoe vaker je alles irriteert.
  4. Gebruik zo min mogelijk hittebronnen, zoals een föhn, stijl- of krultang. Je haar wordt er poreus van, breekt sneller af en de kans op haaruitval vergroot. Kan het niet anders, houd dan de föhn minstens 30 centimeter van je haar af, bouw de temperatuur rustig op en gebruik hittebescherming.
  5. Geef je hoofdhuid een ontspannende massage. Dit verbetert de doorbloeding. Zet met je vingertoppen kracht en maak ronddraaiende bewegingen. Gebruik je hierbij een voedende olie op basis van rozemarijn, dan krijgt je bloedcirculatie een extra boost.
  6. Verzorg je hoofdhuid met een haarlotion met tonifiërende werking. Dit stimuleert de hoofdhuid, bevordert de natuurlijke haargroei en gaat zo haaruitval tegen.
  7. Blijf je haar voldoende borstelen! Heb je last van haarverlies, dan denk je misschien dat je dit door te borstelen erger maakt. Maar dat is niet het geval, integendeel. Door te borstelen, stimuleer je de bloedcirculatie, waardoor de haarvaatjes voedingsstoffen en zuurstof krijgen. Bovendien gaan de talklieren hierdoor aan het werk, waardoor je de talg, een natuurlijke olie, verdeelt vanaf de wortel tot aan de puntjes van je haar. Hierdoor wordt het sterker, weerbaarder, minder droog, zachter en glanzender. Indien je dit niet uitborstelt dan kan het een vettige hoofdhuid veroorzaken. Borstel je haar echter nooit als het nog nat is en gebruik altijd een borstel van natuurhaar.
  8. Let op je voeding. Een drastisch dieet of onvolwaardige voeding kan aan de oorzaak liggen van haaruitval. Volwaardige en gevarieerde voeding is daarom de basis. Zorg dat je zeker voldoende silicium (ook wel kiezelzuur genoemd) in je voeding verwerkt. Dit vind je o.a. in gierst en haver. Provitamine B5 kan het haar iets dikker maken. Deze vitamine zit in volkoren graanproducten, aardappelen, eieren en vis. Zorg verder ook voor voldoende Biotine. Deze stof vind je in noten, pinda’s, eieren, soja en peulvruchten. Eet ook voldoende meervoudig onverzadigde vetzuren. Die zitten vooral in vette vis, lijnzaadolie, noten en zaden.

 

Milde reiniging voor droog en beschadigd haar
€10.99
Koop nu
Aanvullende verzorging voor droog en beschadigd haar
€10.99
Koop nu
Intensieve verzorging voor droog en beschadigd haar
€11.99
Koop nu
Vermindert haaruitval en verzorgt intensief
€8.99
Koop nu
Vermindert haaruitval en bevordert de natuurlijke haargroei
€8.99
Koop nu