Weleda Benelux maakt gebruik van cookies. Dit doen we om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren. We gaan echter zorgvuldig om met alle informatie en respecteren hierbij steeds je privacy. Meer informatie over ons privacy-beleid lees je in de Algemene voorwaarden.

 


Weleda AG

Platinastraat 161
Postbus 733
2700AS Zoetermeer 
Nederland
KvK nummer: 27013770


Weerstand verhogen

Waarom je weerstand verhogen?

In het najaar is het verstandig om je weerstand te verhogen. Tijdens de koudere maanden van het jaar ben je immers vatbaarder voor verkoudheden en ziektes. Maar ook tijdens de rest van het jaar is een goed immuunsysteem een randvoorwaarde voor een goede gezondheid.

 

Ziek worden of verkouden zijn is tenslotte heel normaal. Het hoort bij het leven. Af en toe ziek zijn kan zelfs helpen om de natuurlijke weerstand te verhogen. Dat is ook de reden waarom kinderen tijdens hun eerste levensjaren vaak van de ene verkoudheid in de andere terechtkomen. Op die manier bouwen ze stap voor stap hun eigen afweer op.

 

In  het drukke levensritme waar we vandaag de dag mee te maken hebben, is er vaak echter geen ruimte om ziek te zijn. Als we het dan toch te pakken hebben, nemen we niet altijd de tijd om ‘uit te zieken’. Het resultaat is dan meestal een verkoudheid die blijft duren. Een goede weerstand zorgt er niet alleen voor dat je minder vaak ziek wordt, maar ook dat de klachten van korte duur en minder heftig zijn. Een goede weerstand helpt dus ook bij een sneller herstel.

Wat is weerstand?

Wat in de volksmond weerstand wordt genoemd, verwijst naar ons immuunsysteem: een complex netwerk van afweerstoffen en organen, waaronder de witte bloedcellen, de lymfeklieren en de milt, die verspreid over het hele lichaam samenwerken om de weerstand op peil te houden.

 

Je kunt dit systeem beschouwen als een grenswachter die ervoor zorgt dat schadelijke elementen, zoals virussen, bacteriën en schimmels, het lichaam niet in mogen. Dat doet het lichaam door antistoffen te ontwikkelen. Deze passen als een vernietigende sleutel op het slot van de ziekteverwekker. Ziekteverwekkers bestaan uit miljoenen soorten moleculen. Het immuunsysteem is een uiterst complex en efficiënt systeem, dat er bijna altijd in slaagt nieuwe sleutels te ontwikkelen. Zonder dit systeem zou je voortdurend ziek zijn.

Wat zijn de oorzaken van een lage weerstand?

Een lage weerstand verklaart waarom de ene persoon vaker ziek wordt dan de andere. De belangrijkste oorzaken van een lage weerstand zijn:

1. Stress

2. Slaapgebrek
3. Onvoldoende hersteld zijn van vorige ziekte
4. Onevenwichtige voeding
5. Zwanger of net bevallen zijn
6. Roken en overmatig alcohol drinken
7. Te weinig lichaamsbeweging
8. Bepaalde medicatie, zoals chemotherapie
9. Ziekten die het immuunsysteem aantasten, zoals aids
10. Aangeboren stoornissen in de witte bloedlichaampjes of andere onderdelen van de afweer

 

Meer lezen over zelfzorg?

Op zelfzorg.nl vind je heel wat tips, advies en informatie over hoe je bepaalde klachten zelf kunt aanpakken, samen met een handig overzicht van alle beschikbare zelfzorgproducten in Nederland!

Hoe kun je je weerstand verbeteren?

Er is een sterk verband tussen je weerstand en je levensstijl. Het goede nieuws is dus dat je zelf heel wat kan doen om je weerstand te verbeteren. Wacht niet tot de volgende verkoudheid toeslaat maar start vandaag nog met het toepassen van deze tips.

 

1. Lekker in je vel
Voor een goede weerstand is het belangrijk om te voorkomen dat je emoties stagneren. Het klinkt als een cliché, maar door te lachen én lekker in je vel te zitten zal je immuunsysteem versterken.

 

2. Rust en regelmaat
Voor een goede weerstand is een goed ritme onontbeerlijk. Neem voldoende rustperiodes en zorg voor voldoende nachtrust. Het immuunsysteem is immers een zeer actief orgaan dat rust nodig heeft om goed te kunnen functioneren. 

 

3. Rook niet en drink met mate  
Zowel roken als overmatig drinken zullen je lichaam én je immuunsysteem ondermijnen. Af en toe een glaasje kan uiteraard wel, maar geniet steeds met mate. Geef de voorkeur aan rode wijn, want die bevat reservatrol, een stof die helpt om je immuunsysteem te versterken door de aanmaak van bacteriedodende eiwitten te stimuleren.

 

4. Eet gezond  
Probeer zoveel mogelijk gezond en vers te eten. Zet voldoende groente en fruit op je menu zodat je noodzakelijke bouwstoffen zoals zink en vitamine C binnenkrijgt. Zij zorgen namelijk voor het optimaal functioneren van o.a. de witte bloedlichaampjes.

 

5. Doe aan sport  
Regelmatig bewegen, bij voorkeur in de buitenlucht, is goed voor de bloedsomloop en zal ook je immuunsysteem versterken. Bovendien helpt het je ook om te ontspannen.

 

6. Ondersteun je lichaam  
De duindoornbes is bij uitstek een weerstandsverhoger. Het hoge vitamine-C-gehalte stimuleert bovendien de opname van ijzer uit de voeding, onder andere nodig voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Een voedingssupplement op basis van duindoornbessen is dus zeer geschikt om je lichaam extra te ondersteunen.

Meer weten?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en mis voortaan niets meer van Weleda! Je verneemt als eerste welke nieuwe producten we op de markt brengen en ook over heel wat andere zaken houden we je op de hoogte.

 

Klik hier om je aan te melden.

Verhoogt de weerstand
€11.49
Koop nu