Sensitive Skin Challenge - week 4

Relax!

Je ogen de spiegels van je ziel? Dit geldt ook voor je huid! Ben je onrustig, gestresst, moe of lusteloos, dan is de kans groot dat dit zich weerspiegelt in je huidbeeld, zeker als je huid van nature gevoelig is.

Wil je je huid tot rust brengen, dan volstaat het niet om alleen naar je verzorgings- en voedingsgewoonten te kijken. Ook innerlijke rust is nodig om je lekker in je vel te voelen.

Ons advies in onrustige tijden:

  • Onthoud dat je huid niet enkel tot rust kan komen door je verzorgingsritueel en je voedingsgewoonten aan te passen. Ben jij onrustig, dan is je huid dit ook.
  • Accepteer stress als een deel van het leven. Sta jezelf toe om een bepaalde mate van stress te ervaren, maar laat je niet gek maken en probeer op tijd te relativeren.
  • Las dagelijks enkele ontspanningsmomenten in en gebruik daarvoor onze 5 tips. Ze zijn makkelijk en snel toe te passen dus er bestaat geen enkel excuus om dit niet te doen. Je huid én je gemoedsrust zullen je dankbaar zijn!

 

Waarom stress normaal is

Stress hoort bij het leven. De hormonen die tijdens een stresssituatie in ons lichaam vrijkomen, helpen ons doelen te bereiken en mooie prestaties neer te zetten. Stress volledig uit je leven bannen is niet nodig en ook niet haalbaar. Wel is het belangrijk om stressmomenten te compenseren met ontspanning. De spanning die zich -steeds opnieuw- in je lichaam opbouwt moet immers de kans krijgen om weer weg te vloeien. Gebeurt dat niet, dan ga je steeds minder goed kunnen omgaan met stresssituaties, slechter slapen en hierdoor je immuunsysteem ondermijnen. Een vicieuze cirkel die je liever vermijdt…

Tere ziel, gevoelige huid?

Van mensen met een gevoelige huid wordt gezegd dat ze in het algemeen gevoeliger zijn. Ook de term ‘hooggevoeligheid’ wordt wel eens genoemd in dit verband. Is je huid gevoeliger voor indrukken en prikkels van buitenaf, dan is de kans groot dat je dit ook als persoon zo ervaart. En dat betekent dat je vatbaarder bent voor stress en de gevolgen ervan.

Zelfkennis, het begin van alle wijsheid?

De impact van langdurige stress op je huid

Langdurige stress of stress die onvoldoende wordt gecompenseerd, heeft rechtstreekse, nadelige gevolgen voor de huid. Stresshormonen zorgen ervoor dat de vochthuishouding in de huid verstoord raakt, en dat leidt tot een verstoorde barrièrefunctie. Je huid wordt dus niet alleen vochtarm, maar is ook minder in staat om invloeden van buitenaf tegen te houden. Ook is de doorbloeding van je huid minder goed tijdens een stresssituatie, waardoor afvalstoffen minder goed worden afgevoerd. Het resultaat is vaak een droge, jeukerige, trekkerige huid die soms ook schilfertjes, rode vlekken en/of acné vertoont.

Kortom: elke dag een of meerdere ontspanningsmomenten inlassen doet wonderen - ook voor je huid!

 

Onze 5 ultieme ontspanningstips waar ook je huid beter van wordt:

1. Adem via je buik

Stressmoment? Probeer gedurende 5 minuten in- en uit te ademen naar je buik in plaats van via je borstkas. Het kan helpen om een hand op je buik te houden, zodat je de beweging kunt volgen. Focus hierbij op de uitademing en houd deze zo lang mogelijk. Het effect van deze techniek is verbluffend, en je kunt het altijd en overal (discreet) toepassen.

2. Neem een bad of douche met lavendel

Wetenschappers hebben aangetoond dat lavendelgeur een hersenpatroon van rust en kalmte veroorzaakt. Door je met deze heerlijke geur te omhullen, bijvoorbeeld in bad of onder de douche, kom je helemaal tot rust op een volledig natuurlijke manier.

3. Doe een powernap

Lange dag? Las na de lunch een powernapje in. Hierbij is het niet de bedoeling dat je diep in slaap raakt. Gewoon even de ogen sluiten, zelfs al is het maar gedurende 5 minuten, geeft je lichaam en geest een enorme opkikker. De ideale powernap duurt niet langer dan 15 minuten, omdat je anders inboet op je nachtrust.

4. Beweeg!

Bij stress wordt je lichaam als het ware ‘opgeladen’ onder invloed van stresshormonen. De beste manier om te ontladen is door te bewegen, bij voorkeur in de buitenlucht. Dit hoeft geen topsport te zijn: een wandeling met de hond of krijgertje spelen met de kinderen in de tuin is ook prima.

5. Gun jezelf een massage

Misschien heeft je partner wel ‘gouden handen’, en anders kan je zeker terecht bij een massagetherapeut in je buurt voor een deugddoende massage. Dit is immers een prima manier om lichaam en geest tot rust te brengen. Let wel op dat de gebruikte olie geschikt is voor jouw huid. Speciaal voor de gevoelige huid hebben wij Calendula Massageolie ontwikkeld, met een heerlijk verwarmende en verzorgende werking.

Vragen bij dit onderdeel van de Sensitive Skin Challenge?

Stuur een mail naar challenge@weleda.nl: onze schoonheidsspecialistes helpen je graag verder! We doen ons uiterste best om je mail binnen 2 werkdagen te beantwoorden.

Ontspant en brengt tot rust
€8.79
Koop nu
Verwarmt en verzorgt de gevoelige huid
€11.99
Koop nu