Sensitive Skin Challenge - week 3

Voed je huid van binnenuit!

Week 3 van de Sensitive Skin Challenge! Je hebt tot nu toe vooral gewerkt aan de ‘buitenkant’, maar een stralende huid komt in de eerste plaats van binnenuit.

De laatste jaren zijn er enorm veel interessante inzichten bijgekomen over het effect van voeding op je huid. Gelukkig hoef je niet zwaar te diëten om te ervaren wat een gezonde en zuivere voeding voor je huid kan doen. Eet gewoon lekker gezond, maar … weet wat je eet en geniet!

Ons advies voor week 3:

  • Vermijd verzurende voeding, want dit kan een onrustig en gevoelig huidbeeld veroorzaken. Beperk de inname van vlees, zuivel en alcohol en vermijd zoveel mogelijk suiker, witmeelproducten en frisdrank. Gebruik bij voorkeur kokosolie om te bakken.
  • Kies voor voeding rijk aan plantaardige eiwitten, antioxidanten, omega-3 vetzuren en mineralen. Vul je bord rijkelijk met peulvruchten, noten, pitten, zaden, groenten, fruit en kruiden. Heerlijk, toch?
  • Eet zoals de natuur het heeft bedoeld en kies voor pure, onbewerkte producten. Volg hierbij zoveel mogelijk de seizoenen: inspiratie verzekerd.

En vooral: eet smakelijk!

Beperk verzurende voeding

Voor een gezond en rustig huidbeeld is het belangrijk om een goede zuur-basebalans te hebben in je voeding. Verzuring kan namelijk de oorzaak zijn van een onrustige, gevoelige huid. Een eerste algemeen advies is dus om de inname van verzurende voeding te beperken. Wees daarom zuinig met vlees en vermijd suiker, witmeelproducten, alcohol en frisdrank. Eet daarentegen veel groenten, verse kruiden en met mate fruit. Een volledig overzicht van zure of eerder basische/alkaliserende voeding vind je hier. Toch veel zure voeding gegeten? Neutraliseer dit later op de dag met een glas groen sap. Dit maak je door groene (blad)groenten zoals bijvoorbeeld komkommer, boerenkool of spinazie met een appel te juicen.

Tip!

Hoewel citroen zuur smaakt, heeft deze vrucht een alkaliserend effect, wat betekent dat het juist de verzuring tegengaat. Maak daarom ’s ochtends meteen een schone start met een glas lauwwarm water en een beetje citroen. Bovendien help je je lichaam zo bij het elimineren van afvalstoffen. Daarnaast helpt citroenzuur als een buffer bij de opname van suiker in het bloed én bevat het veel vitamine C, wat nodig is voor de aanmaak van collageen.

Kies voor plantaardige proteïnen

Proteïnen of eiwitten zijn belangrijk voor de vorming van haar, huid en bindweefsel. Dierlijke eiwitten werken echter niet alleen verzurend; ze bevatten ook vaak nadelige stoffen die het lichaam gevoeliger maken voor ontstekingen. Ons advies is om een groot deel van je eiwitten uit plantaardig voedsel te halen, zoals noten (vb. amandelen, walnoten, zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaadjes, …) en peulvruchten. Deze zijn weliswaar enigszins verzurend maar zuiverder qua samenstelling dan vlees. Bovendien zijn ze rijk aan vezels die helpen om de darmen schoon te houden, ook erg belangrijk voor een gezonde huid. Peulvruchten zijn bovendien rijk aan mineralen zoals calcium, zink en magnesium en B-vitaminen. Andere plantaardige eiwitbronnen zijn zaden (vb. sesamzaad, zonnebloem- en pompoenpitten en ook chia-zaden) en supplementen op basis van algen zoals chlorella en spirulina.

Houd je suikerspiegel in balans

Dat (snelle) suikers ongezond zijn, weten we inmiddels, maar wist je ook dat een teveel aan koolhydraten een rechtstreekse impact heeft op je huid? Bij een overconsumptie aan koolhydraten wordt immers continu insuline aangemaakt wat het aantal vrije radicalen in het lichaam verhoogt en ervoor zorgt dat er meer ontstekingen ontstaan. Zeker bij een gevoelige huid is het dus belangrijk om je suikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden. Geraffineerde suikers zoals wit brood, snoep en gebak zijn dus beter te vermijden. Stil je ‘zoete’ honger met wat noten of een stukje donkere chocolade, rijk aan antioxidanten. Beperk de inname van koolhydraten uit brood, aardappelen, rijst en pasta. Varieer en kies voor alternatieven zoals boekweit, quinoa, kamut en spelt.

S.O.S. intolerantie

Een gevoelige huid, zeker als ze regelmatig rode vlekken of een andere vorm van uitslag vertoont, kan het gevolg zijn van een voedselintolerantie. Steeds meer mensen zijn immers intolerant voor lactose, gluten of andere bestanddelen van voeding. Heb je het gevoel dat deze klachten erger worden na het eten van een bepaald soort voedsel? Dan is het de moeite waard om dit te laten onderzoeken door je arts!

Verwen jezelf met antioxidanten

Vrije radicalen zijn zuurstofmoleculen die een elektron zijn kwijtgeraakt en daarom instabiel zijn. Ze gaan op zoek naar gezonde moleculen en ‘stelen’ een elektron, waardoor ze schade veroorzaken en nog meer vrije radicalen creëren . Op die manier veroorzaken vrije radicalen ontstekingen (in het hele lichaam, en dus ook op je huid), maar ontstekingen zorgen op hun beurt ook weer voor vrije radicalen. Antioxidanten vormen een natuurlijke buffer tegen deze schadelijke oxidanten. De bekendste voedingsmiddelen rijk aan antioxidanten zijn rood en paars fruit, appels, peren en groenten als kool, knoflook en bijvoorbeeld rode en zwarte bonen.

Tip: Spice up your life!

Voeg zoveel mogelijk kruiden zoals kurkuma, komijn, oregano, tijm en basilicum aan je eten toe. Dit is niet alleen lekker; kruiden hebben ook super hoge ORAC-waardes. ORAC staat voor Oxygen Radical Absorbance Capicity en verwijst naar het vermogen om vrije radicalen te neutraliseren.

Mineralen uit pure voeding

Mineralen zijn enorm belangrijk om het lichaam gezond en in balans te houden. Mineralen zoals magnesium, zink, calcium, silicium en zwavel ondersteunen ook nog eens een mooie en gezonde huid. De meeste mineralen vind je in pure, onbewerkte voeding, die bij voorkeur biologisch wordt geteeld in de volle grond, zoals groene groenten (vb. boerenkool, spinazie en andijvie). Deze zijn ook nog eens sterk alkalisch en daardoor ook een nuttig detox-wapen, belangrijk voor het verkrijgen van een mooi, gezond en rustig huidbeeld. Wist je trouwens dat je een (biologische) komkommer het beste met schil en al opeet? De schil bevat immers silicium (ook bekend als kiezelzuur) en het is zonde om deze waardevolle stof verloren te laten gaan.

Tip: eet volgens de seizoenen!

De natuur weet wat je nodig hebt, en dat geldt ook voor de seizoenen. Als je biologische geteelde seizoensgebonden groenten en fruit eet, krijg je de voedingsstoffen binnen die je lichaam op dat moment nodig heeft.

 

Kies bij voorkeur voor producten van een lokale teler. Doordat het voedsel geen lange afstand hoeft af te leggen verklein je niet alleen je ecologische voetafdruk, maar is het ook rijker aan vitaminen en mineralen omdat ze op het moment van rijp zijn worden geoogst.