Weleda Benelux maakt gebruik van cookies. Dit doen we om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren. We gaan echter zorgvuldig om met alle informatie en respecteren hierbij steeds je privacy. Meer informatie over ons privacy-beleid lees je in de Algemene voorwaarden.

 


Weleda Benelux

Platinastraat 161
Postbus 733
2700AS Zoetermeer
Nederland
KvK nummer: 27013770


Zo houd je je ogen in topconditie

1. Zwartkijken

Wanneer je de miljoenen cellen op je netvlies even rust wilt gunnen, schakel je het beste even alle prikkels kort uit. Leg hiervoor je handpalmen zachtjes over je gesloten ogen zodat er geen licht meer op je oogleden valt. Wacht even in deze houding tot je geen kleur- of lichtflitsen meer ziet, maar alleen nog een zwart beeld. Dit kan enkele minuten duren. Open daarna opnieuw rustig de ogen en knipper een paar keer met de oogleden.

2. Tekenen

Vermoeide ogen? De volgende oefening zorgt snel voor verlichting: houd het hoofd stil, beeld je een figuur in en teken met de ogen de omtrek na in de lucht. Heel geschikt hiervoor is bijvoorbeeld de oneindige vorm van de acht.

Je kunt ook altijd de hulp van een andere persoon vragen om een figuur te laten tekenen in de lucht, zodat je deze met je ogen kunt volgen.

3. Trommelmoment

Als je voor de computer zit, kun je de ogen en je gezicht ontspannen door met de vingers te ‘trommelen’. Beweeg je vingertoppen aan beide kanten van het gezicht met een lichte trommelbeweging van de slapen over de wangen naar de kin. Trommel daarna zachtjes op het gedeelte onder de ogen. Om af te sluiten, trommel je van de kin weer opwaarts over de neusvleugels naar het voorhoofd.

4. Ver – dichtbij

Onze ogen hebben behoefte aan afwisseling. Bied hen daarom voortdurend verschillende afstanden aan. Zo train je de scherpstelling van het oog. Kijk meerdere keren per dag bewust ver voor je uit door het raam. Kijk in de verte en adem een paar keer diep in. Bewust ademen werkt ontspannend voor het hele lichaam, en dus ook voor de ogen.

5. Driepuntsmassage

Deze oefening is uiterst geschikt om je ogen te trainen en te ontspannen, ongeacht of je een bril draagt of niet (wel even je bril afzetten voordat je begint). Neem het bovenste gedeelte van je neus vast tussen duim en middelvinger en leg je wijsvinger tussen de wenkbrauwen. Masseer deze plek gedurende 10 à 20 seconden met de drie vingers met lichte, cirkelvormige bewegingen.