Spierpijn voorkomen

Spierpijn is vervelend en wil je graag voorkomen. Gelukkig kun je zelf veel doen om minder snel  last van je spieren te krijgen. Ook ná het sporten. Deze tips helpen je een flink eind op weg. 

Wat is spierpijn?

Bij spierpijn komen er kleine scheurtjes in je spieren. Mensen denken vaak dat je alleen spierpijn kunt krijgen na het sporten. Maar dat kan ook na een dag hard werken in de tuin of een lange wandeling. Meestal krijg je last van je spieren na een aantal bewegingen waaraan ze niet gewend zijn. Je spieren herstellen vaak na een paar dagen. 

Tips tegen spierpijn

Oorzaken spierpijn

In verschillende situaties kun je last krijgen van je spieren. Dit zijn de belangrijkste oorzaken van spierpijn:

1. Overbelasting

Je spieren hebben harder moeten werken dan ze gewend zijn. Vaak voel je dit na het sporten maar het kan ook gebeuren als je een zwaar voorwerp hebt getild.    

2. Verkeerde (zit)houding

Je kent het vast wel: last van je spieren in nek en schouders als je lang in dezelfde houding hebt gezeten. Of als je bijvoorbeeld een verkeerde houding hebt bij het lopen. Er ontstaat dan spanning in je rug waardoor je spieren verkrampen.    

3. Stress

Als je stress voelt duik je vaak zonder dat je het merkt in elkaar. Je lichaam bereidt zich dan voor om snel in actie te komen. Heb je dat langere tijd achter elkaar? Dan verkrampen je spieren en voelen ze stijf aan.

4. Griep of verkoudheid

Bij griep of verkoudheid maakt je lichaam veel afweerstoffen aan in de spiercellen. Dat zorgt voor een pijnlijk gevoel.

5.  Andere ziekten

Mensen met bijvoorbeeld reuma hebben ook vaak last van hun spieren.      

Tips voor het voorkomen van spierpijn

Je kunt zelf veel doen om minder snel last te krijgen van spierpijn. Geef je spieren wat extra aandacht. De 4 belangrijkste tips:

1. Zorg voor een goede houding

Heb je een zittend beroep? Zorg er dan voor dat je een rechte rug hebt en je schouders ontspant. Of loop regelmatig even van je plek. Je hoofd voorzichtig van links naar rechts (of andersom) rollen en je schouders naar voor en achter rollen helpt ook.

2. Stop als je pijn voelt

Een sporttraining, lange wandeling of klus in huis? Zodra je pijn krijgt is het verstandig te stoppen. Doe je dat niet? Dan kun je last krijgen van spierpijn of blessures. 

3. Masseer je spieren

Ook massage is een goede manier om spierpijn te voorkomen. Ga je iets intensiefs doen voor je spieren? Smeer ze ervoor en erna dan in met een speciale olie op basis van Arnica, voor een betere doorbloeding. Dan voelen je spieren ontspannen en soepel aan.

4.  Gaat de spierpijn niet over?

Blijf je last houden van spierpijn? Of wordt de pijn na een paar dagen erger? Neem dan contact op met een arts.

samen sporten

Tips voor het voorkomen spierpijn na het sporten

Je herkent het vast wel: dat nare en stijve gevoel in je spieren na het sporten. Gelukkig is dat gevoel makkelijk te voorkomen. Volg onze 10 tips en merk het verschil:

1. Doe altijd een warming up vóór je training  

In het algemeen is 10 minuten voldoende om je spieren goed voor te bereiden. Zorg er wel voor dat er niet teveel tijd zit tussen je warming up en het sporten zelf.

2. Een trainingsschema helpt

Wil je spierpijn voorkomen? Dan is het zeker als je begint met sporten belangrijk om rustig te starten. Online vind je verschillende trainingsschema’s voor veel sporten.

3. Bouw rustig op

Ga in je training niet meteen tot het uiterste. Begin rustig zodat je lichaam ook nog even kan wennen.    

4. Spreid je trainingen

Een paar keer per week (lichter) trainen is vaak beter dan een keer zwaar. Zo went je lichaam aan het sporten en is het herstel beter.

5. Luister naar je lichaam

Herken stop-signalen en doe het even rustig aan. Bijvoorbeeld als je hartslag ineens heel hoog is, je jezelf niet goed voelt of bij felle pijn. Blijf je er last van houden? Neem dan contact op met een arts.

6. Slaap voldoende

Om je spieren goed te laten herstellen en spierpijn te voorkomen is het belangrijk dat je genoeg slaapt. Zeker als je regelmatig sport. 

7. Blijf bewegen

Op de dagen dat je niet sport is het goed om een beetje in beweging te blijven. Ga bijvoorbeeld wandelen of fietsen zodat je spieren goed herstellen en niet verkrampen.

8. Houd je spieren warm

Sport je buiten? Bescherm jezelf dan goed tegen de kou. Pas je kleding aan en warm je spieren voor en na het sporten op met een verwarmende olie.

9. Zorg voor een goede cooling down

Help je spieren om langzaam af te bouwen en niet te snel af te koelen. Doe bijvoorbeeld wat rek- en strekoefeningen voor soepele spieren.

10. Masseer voor en na het sporten

 Zo krijgen je spieren een goede doorbloeding voor het sporten en verminder je de kans op spierpijn erna.